A gépjárművek tavaszi-nyári felkészítő átvizsgálása során ajánlott a légkondicionáló rendszer (AC) állapotvizsgálata is, annak ellenére, hogy a téli időszakban nem a hűtés volt a rendszer feladata. A légkondicionáló hatékonyan páramentesíti az ablakokat, ami létfontosságú a vezetés biztonsága szempontjából. Ezenkívül a rendszernek mindig működőképesnek kell lennie a modern hibrid és elektromos autók esetében a típusjellemzőknek megfelelő vezethetőség miatt, mert a rendszer elősegíti a jármű hajtóművének, akkumulátorának és vezérlőelektronikájának a megfelelő működését. A hagyományos belső égésű motoros autómodellekben előfordulhat, hogy az AC rendszer automatikusan kikapcsol kisebb külső hőmérsékleten, mert a kompresszor gyakran nem indul 3 °C alatt. A működőképes állapotban tartás azonban elengedhetetlen a hosszú élettartamhoz, és segít megelőzni a súlyos, költséges meghibásodásokat.
A megfelelő kenésnél nincs fontosabb!
A mindenkori megfelelő kenés alapvetően fontos a kompresszor üzembiztos működése és így az egész légkondicionáló rendszer számára is. Amíg a hűtőközeg áramlik a körben, a kompresszor kenése biztosított. Konkrétan az elektromágneses tengelykapcsolóval szerelt kompresszort ajánlatos rendszeresen a hidegebb évszakban is járatni. A kompresszor mechanikus részeinek kenése mellett a hűtőközeg és az olajkeverék áramlása elengedhetetlen az AC kör üzemkészsége számára, különösen a kompresszor tengelyének biztos tömítéséhez. A rendszer hosszú üzemen kívüli, inaktivált időszaka a tömítések károsodását okozhatja. Ha nem üzemel a kompresszor, tengelytömítése kiszáradhat, és a tengely felületén végül szivárogni kezd, amint az AC rendszert újraindítják. Minél hosszabb ideig inaktív a rendszer, annál valószínűbb, hogy a tengelytömítés kiszárad, ami komoly szivárgást és súlyos rendszerhibákat okoz.
Az állandó kenés a tengelykapcsoló nélküli kompresszorrendszereknél is fontos, különösen azoknál, amelyek változtatható lökettérfogatúak és MCV (mechanical control valves) vagy ECV (electronic control valve) vezérlésűek. A legtöbb ilyen kompresszor folyamatosan működik, így a rendszer súlyos alul töltése rontja a kenőanyag keringését. A kenés nélküli kompresszor működése túlhevüléshez, megragadáshoz vezethet, ami nagy valószínűséggel súlyos károkat okoz, például elszakadhat a hajtószíj.
Meg kell szüntetni a szivárgásokat!
A hűtőközeg-szivárgás a rendszerhibák elsődleges felelőse. A kisebb veszteségeket azonban nehéz észrevenni, különösen a hidegebb évszakokban, amikor a rendszernek nem kell a legmagasabb szinten teljesítenie. De ahogy korábban említettük, a súlyos veszteségek kritikus kenési hibákhoz vezetnek. Emellett az alacsony hűtőközegszint befolyásolja a rendszer teljesítményét, ami télen nagyon káros lehet, különösen az állandó lökettérfogatú kompresszorokkal tervezett rendszerek esetében. A kis hőmérsékletű környezeti feltételek miatt folyékony halmazállapotú hűtőközeg kerülhet a kompresszorba, és károsíthatja azt. Bármilyen rendszer kialakításnál a tartós szivárgások nedvesség behatolását okozzák, ami visszafordíthatatlan meghibásodáshoz vezethet, és a körben súlyos belső károsodást okozhat a tömítésektől, a belső felületeken át a kenőanyag teljes minőségvesztéséig. Az átvizsgálásnál nem maradhat el a rendszer tömítettségének ellenőrzése sem. Az AC kör elemeinek felületén lévő olajos foltok jelzik a szivárgást, ezért amikor egy jármű a műhelyben van általános szerviz vagy javítás céljából, szerelőnk szisztematikusan meg kell vizsgálja a rendszert vizuálisan: a csatlakozókat, a kompresszorházat, a súrlódásnak és nagy hőmérsékletnek kitett csatornákat (HP oldal), és a kondenzátor felületét. Az olajmaradványok magukhoz vonzzák a port, így könnyen észrevehetők. Az UV-kontrasztalapú vizsgálat és a nyomásmérés is javasolt. A hűtőközeg vesztesége a szivárgó szervizcsatlakozókból is származhat. A Schrader szelepek gumitömítése gyakran sérül a nem megfelelő szervizberendezések, a rossz minőségű szervizcsatlakozók, a rendszer hosszú idejű inaktivitása vagy az alultöltés miatt. A szelepcsere költsége minimális, de megkímélheti a rendszert a súlyosabb meghibásodásoktól, ezért érdemes óvintézkedést tenni.
Rendszerszivárgás gyanúja esetén azonnal a teljes AC rendszer szervizét el kell végezni és a szivárgást meg kell szüntetni, bármilyen évszak is legyen. A hűtőközeg leürítésén és feltöltésén kívül a megfelelő műveleti sorban nitrogéngázzal szivárgásmentességi tesztet és a rendszer térfogatához és a környezeti hőmérséklethez igazított vákuumolást végzünk.
A kondenzátor ellenőrzése
A kondenzátor a rendszer optimális működésében kritikus és a legsérülékenyebb alkatrész. Télen érzékeny a nedvesség, a por és az utak korróziót kiváltó sója miatt szivárgásra, tavasszal és nyáron pedig a bogarak és a rengeteg apró kő- és kavicsfelverődések okozhatnak végzetes sérüléseket a felületén.
A kondenzátoron a korrózió vagy szivárgás jeleit súlyosan fenyegetőnek kell tekinteni a rendszer hatékonyságára és működésére. Ezenkívül még a felület részleges szennyeződése vagy károsodása is befolyásolja a működését, ami szélsőséges rendszerhibákhoz vezethet, mint például túlnyomás vagy kompresszortúlterhelés. Különös figyelmet kell fordítani a kondenzátor alsó részére, ahol a csövek és bordák többnyire zord körülményeknek vannak kitéve. A kondenzátort ki kell cserélni, ha szivárgásra vagy hiányzó/elhasználódott bordákra utaló jelek vannak.
Ha új kondenzátort kell beszerelni, minden esetben egy jó minőségű, korrózióvédő bevonattal ellátott cserealkatrészt ajánlunk, például Nissens kondenzátort, amely gyári korrózióvédelemmel rendelkezik.
Irányítsd a légáramlást!
A légkondicionáló rendszer körüli légáramlás egy másik kritikus pont a megfelelő működés szempontjából, és ez évszaktól függetlenül ellenőrzést igényel. A kondenzátor felülete mellett elengedhetetlen a ventilátor megfelelő működése, valamint a por és szennyeződés eltávolítása a házból. Az AC rendszer lényeges területe, amely befolyásolja a rendszer teljesítményét és különös odafigyelést igényel: az utastérlevegő beszívása és szűrése. Az eltömődött légszűrők vagy légcsatornák, vagy az utastéri légbefúvó működésének zavara szintén problémás körülményeknek teheti ki az AC kompresszort, mivel a légáramlás hiánya befolyásolhatja a hűtőközeg állapotváltozását az elpárologtatóban.
Problémát okoz a „vizesárokban” az eldugult vízlevezető csatorna, mely elzáródást többnyire a levelek és a növényi törmelékek okoznak, ami természetesen ősszel gyakoribb. Mivel a páralecsapódás az elpárologtató körüli léghőmérséklet-különbség természetes következménye, a víznek könnyű kiutat kell találnia a járműből az elvezetőcsatornákon keresztül. Ha eltömődik, a páralecsapódás miatt képződő víz felgyűlik. Ez gyorsan az elpárologtató és/vagy a fűtőelem vagy a befúvómotor korrodálódását okozza. Ezenkívül a házban baktériumok és penészgombák szaporodását idézheti elő, ami kellemetlen szagok kialakulásához vezethet. A ház és csatornáinak rendszeres ellenőrzése, valamint az utastér légszűrőjének (pollenszűrő) cseréje elmaradhatatlan része a klímarendszer karbantartásnak!
Forrás: NISSENS Expert, www.support.nissens.com/en/material/air-conditioning-system-check-in-the-winter